جمعه ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴
امام خمینی (ره) سرمنشا پیوند حماسه و عرفان در شعر انقلاب بودند

مصطفی محدثی خراسانی، شاعر و پژوهشگر ادبی تاکید دارد که امام خمینی (ره) سرمنشا وقوع اتفاق مبارک درآمیختگی حماسه و عرفان در شعر انقلاب اسلامی بوده‌اند.

مصطفی محدثی خراسانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با تاکید بر اینکه تمام تحولاتی كه در جریان انقلاب متوجه شعر فارسی شد، منبعث از شخصیت حضرت امام(ره) بود، عنوان کرد: برترین ویژگی این تحولات، یكی رویكرد دوباره به معنا و مفهوم مداری و دیگری پیوند دوباره با گذشته شكوهمند شعر فارسی و درآمیختگی حماسه و عرفان بود كه در شعر انقلاب به وقوع پیوست.

محدثی خراسانی افزود: انقلاب اسلامی تحت‌تاثیر رهبری امام خمینی (ره) و جهان‌بینی ایشان شکل گرفت و این انقلاب بزرگ تحول شگرفی را در عرصه ادبیات و شعر ایجاد کرد که باعث شد شعر فارسی دوباره با پشتوانه خود ارتباطی محکم برقرار کند.

وی ادامه داد: در این میان آمیختگی حماسه و عرفان انقلاب موجب خلق آثاری شد که طراوت خاصی به شعر فارسی داد و شعر انقلاب را به صورت شکوهمند جلوه‌گر ساخت. همچنین امام (ره) با روشن‌گری خود به روشنفکری در عصر ما معنایی دیگر و تازه بخشیدند و رسالت ایشان از جریان روشنفکری معمول نیز فراتر بود.
 
محدثی‌خراسانی تاکید کرد: با بيان اين‌كه ظرفيت‌های انقلاب اسلامی بيش از آن است كه هنرها به آن پرداخته‌اند، افزود: شاعران بيش از ديگر هنرمندان در زمينه هنر متعالی فعاليت كرده‌اند و علاوه بر ترويج آرمان‌های انقلاب اسلامی، در نهادينه كردن و انتقال آن به نسل پس از خود نيز كوشيده‌اند.

وی افزود: شعرهای حضرت امام خمينی (ره) پس از رحلتشان منتشر شد و ايشان يک شاعر تثبيت شده‌ هستند. اما چون ابعاد و سويه‌های مختلف شخصيت امام (ره) آن‌قدر بزرگ است و ايشان حركت بزرگی در جهان اسلام انجام دادند و برخی از نظام‌های جهانی را به هم ريختند و پس از صدر اسلام تا به امروز موجب تجديد حيات اسلام شدند، شعرشان را تحت‌الشعاع قرار داد.

این شاعر انقلاب اسلامی تصریح کرد: امام خمینی (ره) توجه و علاقه زیادی به شعر داشتند و این علاقه و حمایت ایشان از ادبیات و شعر در تحکیم و غنای جایگاه شعر در جامعه تاثیر بسزایی داشته است. مقام معظم رهبری نیز در ادامه مسیر امام خمینی (ره) همیشه حامی فرهنگ و ادبیات بوده‌اند و هر ساله شاعران را به محضر خود فرامی‌خوانند.

این شاعر، محقق و پژوهشگر ادبیات دینی و انقلاب اسلامی با اشاره به توجه امامین انقلاب به شعر و ادبیات گفت: توجه ویژه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به مقوله شعر به‌ویژه شعر متعهد و انقلابی موجب شده که به سبک شعر مستقلی به نام شعر انقلاب در ادامه سبک‌های کلاسیک شعر فارسی شکل بگیرد.

محدثی خراسانی همچنین از شعر دفاع مقدس به عنوان رهاورد دوران تکامل شعر انقلاب یاد کرد و افزود: در دوران دفاع مقدس شاعرانی چون قیصر امین‌پور و سلمان هراتی جلوه‌گر شدند که با خلق آثار ارزشمند خود در حوزه دفاع مقدس رنگ و بو و طراوت ویژه‌ای به شعر انقلاب بخشیدند و آن را اعتلا دادند. خوشبختانه امروز تاثیر فرهنگ، شهادت و ایثار که حاصل دفاع مقدس است،‌ در شعر شاعران جوان که جنگ را تجربه نکرده‌اند نیز مشاهده می‌شود و اگر شعر دفاع مقدس را با برنامه‌ریزی هدفمند دنبال کنیم،‌ در آینده شاهد جلوه‌های پررنگ‌تری خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها